Roetfilter van de camper verstopt: wat nu?

Roetfilter van de camper verstopt: wat nu?

De functionaliteit van een roetfilter, ook wel partikelfilter genoemd, is kleine deeltjes opvangen. Deze kleine deeltjes komen vrij als de dieselbrandstof verbrandt. Dreigt de roetfilter vol te raken, dan wordt de roetfilter schoon gebrand, oftewel geregenereerd. Echter lukt dit alleen goed als de motor warm is. Is de motor lange tijd niet warm genoeg, doordat er korte ritten worden gereden, dan kan de roetfilter verstopt raken. De roetfilter kan ook verstopt raken door as. Wat er gebeurt bij schoonbranden is dat er in het roetfilter as achterblijft. Op de lange termijn kan de as de capaciteiten van de roetfilter beperken. Is dit het geval dan moet het filter vervangen of gereinigd worden. Er zijn andere oorzaken te bedenken waarom een roetfilter niet goed functioneert. Denk aan een defecte luchtmassameter of een defect uitlaatgasrecirculatiesysteem. Je kunt het beste een dealer bezoeken als de roetfilter niet goed meer werkt.

Hoe kan een roetfilter verstopt raken en hoe merk je dat?

Wat een wagen doet is automatisch regenereren als omstandigheden aan diverse voorwaarden voldoen. Voldoet een wagen niet aan de voorwaarden, dan zal de auto niet automatisch regenereren. En de gevolgen zijn dat de roetfilter met roetdeeltje vol komt te zitten en zodoende het filter verstopt raakt. Is het filter extreem verstopt, dan zal de wagen niet op een automatische regenereren, ook al voldoet het aan alle voorwaarden. Je zult zien dat het roetfilter lampje zal gaan branden op het dashboard.

Kan je met je auto doorrijden met een verstopte roetfilter?

Het is absoluut niet aan te raden om met je auto door te rijden als je een verstopte roetfilter hebt. Met een verstopte roetfilter zal de auto niet meer goed functioneren. De sensoren in de auto zullen dit registreren en foutcodes aangeven. Het kan zelfs erger, want ook de noodloop kan aangaan. Heb je het vermoeden dat je roetfilter verstopt is, dan is het aan te raden om een diagnose te doen. Dit kan je later hoge kosten schelen. Doe je een diagnose, dan kun je vaststellen wat er precies aan de hand is met je filter. Is er een druk- of temperatuur sensor kapot? Of is er een te hoge vullingsgraad? Met het doen van een juiste diagnose kun je hele hoge kosten voorkomen. Blijkt uit de diagnose dat een sensor kapot is, dan kun je de sensor vervangen. Is de vullingsgraad te hoog, dan kan er een geforceerde regeneratie plaatsvinden met behulp van het diagnoseapparaat. Is de roetfilter van jouw camper of auto aan vervanging toe? Dan kun je eenvoudig online bij Uitlaatdiscounter een roetfilter bestellen.